Sunday, September 25, 2011

Ku MeLiHaT, Ku MeRaSai, Ku BeRkOnGsi...



"No matter how many seas separate us,
I'm always standing by you,
Don't be afraid to advance,
Don't forget
We fight together... :)"

Naik bersawang blog ni. Adus...
Alhamdulillah aku diberi peluang membuang sawang-sawang ini dan memuatkan serba sedikit perkongsian. Mungkin tidak memberi kesan yang besar, tapi mema

dailah andai diri ini dapat berkongsi suatu.

Makin hari aku melihat cerita-cerita kat Malaysia (drama, movie dll) makin meluat dibuatnya. Hantu, Ganster, Hantu , Gangster... Bagi aku bukan hanya gelak tawa dan aksi yang dikejar semata-mata. Perlunya unsur yang mendidik jiwa dan pemikiran ditempatkan dalam cerita agar si penonton membuka mata dan memikirkan realiti hidup di dunia.

Aku sebenarnya sedikit kagum dengan cerita One Piece. Baru mengenali semenjak berada di bumi UK. Cerita kartun. (Ya, aku seorang peminat cerita-cerita animasi.) Tapi, nilai-nilai yang dibawa bersama bagi aku cukup memuaskan. ( perkarayang buruk-buruk jangan ikut :))


Taat kepada pemimpin
Hubungan antara saudara dan sahabat
Berpegang pada janji
Mempunyai impian
Tidak berputus asa
dll

Aku bukanlah nak mengatakan tidak ada nilai-nilai ni dalam c
erita-cerita Malaysia masa kini. Cumanya pembawaannya tidak memberi kesan ataupun tidak begitu ditonjolkan. Perlunya ada yang peka akan isu ini. Aku cukup setuju dengan kata-kata seorang ilmuan di UK yang menyatakan bahawa umat Islam pada masa kini tidak perlu memikirkan untuk membina masjid, umat Islam perlu memikirkan untuk memiliki media dan menguasainya. Kerna, dengan media, pelbagai mesej boleh disampaikan dengan mudah dan cepat. Allahualam.



No comments:

Post a Comment