Friday, December 31, 2010

IbRaH JUMS & SeLaMaT TaHuN BaRu !



minggu lepas baru pulang menghadiri JUMS (jalinan ukhwah musin sejuk) di Glasgow, Scotland.
banyak perkara mnarik yang berlangsung dan lebih suka saya ingin mengambil salah satu perkara yang begitu menarik perhatian saya di JUMS.

Di JUMS, cuaca sangat sejuk... lebih kurang -7 C..
tapi, ada satu disiplin yang perlu dilaksanakan oleh para peserta JUMS...
Para peserta tidak dibenarkan melakukan 3 perkara sepanjang program berlangsung;
  1. tidak dibenarkan memasukkan tangan kedalam mana-mana kocek @ poket
  2. tidak dibenarkan berpeluk tubuh
  3. tidak dibenarkan bercekak pinggang
andai di buat maka kene starjump 10 kali... maka denda perlu dibuat dengan ikhlas kerana kem komanden kata " ini urusan Antum dengan Allah"

Ya Allah.. sejuk tu... tapi kenapa mesti 3 perkara ni???

bila fikir balik, inilah dinamakan mujahadah...
Aku merasakan 3 perkara di atas sangat seronok dibuat pada waktu sejuk-sejuk macam ni...

tapi.. lagi sekali.. inilah mujahadah ku...

aku boleh ja melanggar perintah, tapi aku kene buat starjump...

aku boleh jer tak buat starjump... Tapi! Allah itu Maha Mengetahui...

inilah konteks mujahadah ku di JUMS...
memberi gambaran bahawa walau suatu perkara itu seronok di lakukan, walaupun aku tidak sengaja.. tapi aku perlu ingat bahawa aku di lingkungan pemerhatianNya...

Rasulullah pernah bersabda; (lupe hadith tapi point ada)

"Allah akan menggantikan kaum yang tidak pernah melakukan dosa dengan kaum yang melakukan dosa lalu kemudian mereka bertaubat"

Allah sukakan hambaNya yang bertaubat...

Kita sebagai manusia memang fitrahnya pelupa... lalu Allah kurniakan ihsanNya dan kasihNya kepada hamba-hambaNya dengan taubat.

Kita sebagai manusia memang suka bergaul mesra, bergambar bersama, beramah mesra... Allah tidak melarang tetapi adanya komitment dalam diri kita untuk memelihara diri kita dari fitnah manusia sendiri... sentiasa merasakan diri ini diperhati... perlunya berhati-hati...

manusia ini memerhati tetapi pemerhatiannya terhad...
ingatlah Allah juga memerhati dan Allah Maha Melihat...

"Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." (2:216)

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya..." (2:286)

semoga kita semua ambil ibrah dan saling berpesan kepada kebenaran serta kesabaran...

Selamat Tahun Baru 2011 dari saya... azam yang terbaik ",

No comments:

Post a Comment