Wednesday, October 13, 2010

cABArAn BuAtKu...





Rasanya BTN dah lepas lama dah...
Tapi, ada satu ungkapan dari penceramah yang membuatkan diri ini tersentak dan sedar kembali di alam nyata...

"Rase-rasenye lah kan, kalau US atau France attack Malaysia esok boleh ke kita lawan?"

Bila fikir balik, Malaysia banyak beli alatan ketenteraan dari negara lain...
Contoh kapal selam... kalau tak silap beli dari France.

Kalau France jual kapal selam kepada Malaysia, takkan lah dia nak jual kapal yang paling hebat...
mesti ada lagi hebat yang France tak tunjukkan...

Boleh ke kapal selam kita nak lawan?

Ha....
Tulah pasal...

Penceramah tu siap tunjuk kat ahli-ahli BTN (kami)...

"Ni semua, kerja anda, dapatkan ilmu sebanyak mungkin dan cipta untuk kegunaan kita sendiri. Baru kita ada kekuatan"

Inilah yang dinamakn kepentingan ilmu...
Ada ilmu, boleh la nak buat senjata apa pon...
Tapi inilah yang kita selalu lupa...

"Asal aku ada ijazah dah la... yang penting dapat kerja"

Boleh ke macamtu?
Agak-agakla...
sampai bila kita nak angkat sepanduk...
"ISRAEL negara HARAM"

Pasal perpaduan ummah...
Itu lain cerita...
Cume nak ambil satu topik...
ILMU dan AKU...

Inilah cabaran buat ir. NAZRUL HAFIZ ZAIDI...
dan para ir. sekalian...

Sunday, October 3, 2010

ReToRiKa?!



Siapakah yang akan menggantikan Salahuddin Al-Ayubi?
Siapakah yang akan menggantikan Sultan Muhammad Al-Fateh?
Siapakah yang akan menggantikan Imam Syahid Hassan Al-Banna?
Siapakah yang akan menggantikan Al-Khawarizmi?
Siapakah yang akan menggantikan Imam Al-Ghazali?

...

bilakah soalan ini akan habis?
dan bila masanya akan tejawab?

kita...
hanyut dengan ungkapan retoris semata-mata...
bila, di mana, siapa, bagaimana,...

andai ini diteruskan tanpa usaha...
retoris akan terus menjadi retoris...

rungkaikan persoalan-persoalan ini...
harganya...

terletak pada kita...

Friday, October 1, 2010

mY pOiNtS oF VieW




Welcome to Sheffield! (^_^)

Akhirnya, jari ku mula menjenguk kembali blog yang sudah lama menanti.
Di bumi SHEFFIELD... kehijauan di sepanjang jalan memberikan aku satu
kegembiraan. Ini yang aku idamkan. Suasana yang nyaman dan tenteram.
Sangat sesuai untuk belajar...

Tetapi... dalam keadaan nyaman ini, akan terbitnya musim yang silih berganti.
PANAS , LURUH , SEJUK , BUNGA...

adakah keadaan nyaman ini akan kekal sepanjang masa???

tak dinafikan keadaan berbukit bukau,
adakah ini bakal menjadikan aku lebih "fit"?
hmm... ataupun makin malas nak menjelajah seluruh bumi sheffield?

terserah pada diri ini...

kepanasan musimnya tak menjanjikan cairnya otak ini,
kesejukannya pula tak memastikan kebekuan minda ini...

jadi, terserah pada diri ini...

samada kita yang mengubah atau kita yang diubah...

tapi... perlunya dua khazanah sebagai penunjuk arah...