Friday, April 10, 2009

ucapan SaLaM....",

1.Pengendara sepatutnya mengucapkan salamkepada pejalan kaki dan kelompok yang beranggotaleih sedikitmengucapkan salam kepada kelompokyang beranggota lebih banyak

-Hadis riwayat Abu Hurairah ra., ia berkata:
Rasulullah saw. bersabda: Seorang pengendara hendaknya mengucapkan salam kepada pejalan kaki dan pejalan kaki mengucapkan salam kepada orang yag dudukdan jamaah yang beranggota lebih sedikit mengucapkan salam kepada jemaah yang beranggota lebih banyak. (sahih Muslim no. 4019)

2. Di antara hak muslim terhadap muslim lain adalah menjawab salam

-Hadis riwayat Abu Hurairah ra., ia berkata:
Rasulullah saw. bersabda: Ada lima kewajiban bagi seorang muslim terhadap saudaranya yang muslim; menjawab salam, mendoakan orang yang bersin, memenuhi undangan, menjenguk orang sakit dan mengiringi jenazah. (sahih Muslim no. 4022)

3. Larangan memulai salam kepada Ahli Kitab dan cara menjawab salam mereka

- Hadis riwayat Anas bin Malik ra,:
Rasulullah saw. bersabda: apabila Ahli Kitab menucapkan salam kepadamu, maka jawablah Wa'alaikum. (sahih Muslim no 4024)

- Hadis riwayat Umar ra, ia berkata:
Rasulullah saw. bersabda: Sesungguhnya orang Yahudi itu bila mengucapkan salam kepada kalian mereka akan mengucapkan: "Assaamu'alaikum" (kematian atas kalian), maka jawablah dengan :"Wa'laika" (semoga menimpa kamu). (sahih Muslim no. 4026)

- Hadis riwayat Aisyah ra.:
Sekelompok orang Yahudi meminta izin untuk menemui Rasulullah saw. lalu mereka mengucapkan: "Assaamu'alaikum" (kematian atas kalian). Aisyah menyahut: "Bal'alaikumussaam" (sebaliknya semoga kalianlah yang mendapatkan kematian).
Rasulullah saw. menegur: Hai Aisyah, Sesungguhnya Allah menyukai keramahan dalam segala hal. Aisyah berkata: Tidakkah engkau mendengar apa yang mereka ucapkan? Rasulullah saw. bersabda: Aku telah menjawab: "Wa'alikum" (semoga menimpa kalian). (sahih Muslim no 4027)

4. Mengucapkan salam kepada anak kecil

- Hadis riwayat Anas bin Malik ra. :
Rasulullah saw. pernah melewati anak-anak lalu beliau mengucapkan salam kepada mereka. (sahih Muslim no. 4031)

Thursday, April 2, 2009

masa sedang menghimpitku...~

Bismillah...
Ya Allah, penat tak terkata,
sedang mengharungi hidup di kmb yang sangat mencabar
dan paling penting sibuk habis...
minggu ni penat dengan minggu e.d.i
(explore dunia Islam)
nampak gaya nya tak belajar la aku mingu ni...
cuba curi masa tapi masih gagal...
Allah uji aku kali ni dengan kepenatan, kelesuan...
peperiksaan dalam sebulan lagi...
sem lepas masuk jugak... banyak nak kene ulangkaji balik ni...
rasa macam nak nangis...
nak belajar pun malas...
tu yang saja nak post ni....

"masa ibarat pedang, kalau kita tak memancungnya,
nescaya ia akan memancung kita"

memang kene lah dengan pepatah arab ni....
Ya Allah....
memang Kaulah tempat pergantungan...
pedang masa dah dekat leher ni.....
tapi jangan putus asa Nazrul....
Nama ang Nazrul Hafiz....
penat mak ngan bapak ang tak tidur malam nak bagi nama ni..
bukan saja,saja....
takkan nak mengalah kot???
tarbiyahkan diri dengan ayat 12:87
yang len kalau rasa putus asa boleh la....
serius...
sedih habis...
nak nangis... penat!!!!!
ha, baru lega sikit....
sabar....sabar....sabar....